Ze školního vzdělávacího programu
Název ŠVP: CVRČEK SADÁČEK POZNÁVÁ
Celým rokem nás bude provázet cvrček Sadáček, který je i školním maskotem.
DLOUHODOBÉ VZDĚLÁVACÍ CÍLE
1. Podporovat děti ve vnímání okolního světa a dění v tomto světě
Využívat přirozené životní situace a okolní prostředí k přirozenému učení zejména vlastním prožitkem dle možností MŠ.
Vést děti k touze poznávat svět kolem nás ve všech jeho podobách a naučit se využívat poznané v dalším učení a objevování.
Realizace:
- přirozené prostředí ve třídě, prožitkové učení, vlastní zkušenost, nápodoba praktických činností, spontánní hra, formování vlastností – odvaha, zvídavost, vynalézavost apod.
- exkurse, návštěvy, sociální kontakty, využívání knih, obrazového materiálu, kvalitní didaktické pomůcky, interaktivní zařízení, pokusy a pozorování, zaznamenávání pozorovaného, rozhovory, vyprávění
- to vše prostřednictvím cvrčka Sadáčka
2. Vytvářet základy pro odpovědný postoj dítěte ke společenskému a přírodnímu prostředí.
Pěstovat v dětech odpovědnost za vlastní jednání.
Rozvíjet zdravý životní styl a úctu k životu ve všech jeho formách, klást základy k ekologickému chování.
Realizace:
- vlastní zkušenost a sebehodnocení, formování vlastností – pravdomluvnost, upřímnost, citlivost a ohleduplnost, přijímání neúspěchu a prohry
- zdravé stravování a pitný režim ve spolupráci se ŠJ, dostatečný pohyb, relaxace, prevence nemocem, formování lásky ke všemu živému na základě získaných poznatků a vlastní zkušenosti, třídění odpadu, ekologické chování
- ztotožňujeme se s kladnými vlastnostmi i chováním cvrčka Sadáčka a napodobujeme je, špatné vlastnosti komentujeme, hledáme východiska k nápravě i následky špatného chování a jednání
3. Podporovat rozvoj pohybových dovedností, cvičit děti v sebeobsluze, zlepšovat tělesnou zdatnost.
Podporovat zdravý vývoj s přiměřenou pohybovou aktivitou.
Rozvíjet schopnosti dětí v jejich přirozených pohybových aktivitách vzhledem k věku a potřebám dětí. Zaměřit se na získávání obratnosti a zdatnosti jak v přírodním terénu, tak ve vhodném pohybové aktivity umožňujícím prostředí.
Vhodnými relaxačními technikami pohybové aktivity dětí vyvažovat.
Realizace:
- zdravý pohyb ve třídě i venku, pěší výlety po okolí, cílené pohybové aktivity v hale Chemik, na veřejném sportovním areálu, předplavecký výcvik, škola v přírodě, Mateřinka Cup, školní olympiáda, lanové centrum, jízda na odrážedlech a kolech, pobyt na školní zahradě, dětská hřiště s prolézačkami v katastru města, pohyb na nářadí a s náčiním, s hudbou apod.
- jen zdravý a pohybově zdatný Sadáček může poznávat a zkoumat, učit se
4. Rozvíjet sociálně-kulturní postoje, návyky a dovednosti dětí, učit je přijímat společenské, morální a estetické hodnoty.
Seznamovat se společenskými, estetickými a morálními hodnotami zejména v přirozených situacích.
Vnímat a respektovat multikulturní společnost.
Umět se přizpůsobovat podmínkám vnějšího prostředí i jeho změnám.
Realizace:
- rozvoj vlastností jako kamarádství, obětavost, soucítění, pomoc druhému ve spontánních i námětových hrách dětí, společenské hry a navozené situace, preventivní programy, protiklady
- v rámci socializace dětí vést k toleranci a přirozenému soužití s dětmi odlišné národnosti nebo sociokulturního prostředí, hry na někoho, podpora spolupráce
- jako samozřejmost vnímat změny, v případě potřeby s podporou kamarádů nebo pedagoga prostřednictvím cvrčka Sadáčka
5. Cestou přirozené výchovy a vzdělávání rozvíjet poznávací procesy a funkce, intelekt a řeč a to se zaměřením na rozvoj smyslů.
Podporovat duševní pohodu dětí a využívat smyslové vnímání k přirozenému učení.
Vytvářet dostatek přirozených situací a námětů k učení, bádání a zkoumání.
Rozvíjet přirozenou zvídavost dítěte a touhu po poznávání a objevování, tvořivě využívat zahradu v přírodním stylu
Zaměřit se na zlepšení komunikativních schopností a dovedností při aktivním prožívání.
Ve všech oblastech rozvoje dítěte zodpovědně připravovat pro vstup do základní školy.
Využívat interaktivní prostředky k učení.
Realizace:
- smyslové hry, pozorování, společné poznávání a bádání, pokusy, vlastní aktivita
- logopedická prevence a péče, předmatematické a předčtenářské dovednosti, polytechnická vý-chova, ekologické činnosti
6. Vzdělávat a vychovávat děti se speciálními vzdělávacími potřebami.
Dle možností školy podporovat vzdělávání a věnovat maximální péči dětem se speciálními vzdělávacími potřebami
Nabízet pestrou škálu aktivit pro talentované děti.
Rozvíjet spolupráci s odborníky.
Realizace:
- diagnostika potřeb podpůrných opatření na základě pravidelného hodnocení dítěte, záznamy o vývoji dítěte, spolupráce s poradenskými zařízeními, úzká komunikace s rodinou, individuální péče, individualizace vzdělávání, poskytování PO dle doporučení ŠPZ, individuální vzdělávací plány, speciální motivace, kooperace pedagogů
- bohatá škála didaktických pomůcek a hraček, metod a prostředků práce, individuální přístup
7. Rozvíjet spolupráci s rodinou a dalšími institucemi.
Využívat MŠ jako poradenský servis pro rodiče.
Rozšiřovat účast rodičů na školních akcích.
Realizace:
- pravidelný kontakt s rodiči, osobní přehled učitelek o předškolním vzdělávání se samostudiem a další vzdělávání pedagoga
- zajímavé akce na půdě MŠ i mimo ni, dostatečná presentace
8. Ve spolupráci se zřizovatelem a dalšími partnery zkvalitňovat prostředí mateřské školy.
Vytvářet stále kvalitnější prostředí pro děti, estetické, podnětné, tvořivé a bezpečné, a to jak interier, tak exterier mateřské školy.
Dlouhodobě si udržet statut moderní, děti nestresující MŠ, která respektuje požadavky na výchovu a vzdělávání moderní společnosti.
Realizace:
- viz materiální zabezpečení školy a přehled školních a třídních akcí v průběhu školního roku
INTEGROVANÉ BLOKY A TÉMATA ŠVP
1. Sadáček na podzim - 1. Jak se Sadáček seznámil - kamarádský
2. Jak Sadáček zabloudil – odvážný
3. Jak Sadáček poznal, co je zdravé – zvídavý
4. Jak Sadáček onemocněl - neposlušný
2. Sadáček v zimě 5. Kterak Sadáček poznal, jak je důležité, že ho má někdo rád - citlivý
6. Jak Sadáček zapomněl nakrmit zvířátka - bezohledný
7. Jak se Sadáček nechtěl učit - lenivý
- děti v povinném předškolním vzdělávání
8. Jak se Sadáčkovi rozbily housličky - neopatrný
3. Sadáček na jaře 9. Jak Sadáček nevěděl, co zasít - pracovitý
10. Jak Sadáček neuměl přejít silnici – ulhaný
11. Jak Sadáček popletl zvířátka a pohádky - popletený
4. Sadáček v létě 12. Jak Sadáček nevěděl, co ho ve světě čeká - nezkušený